Utókori emlékezés az egykori Schlick-gyárra

A Schlick Ignác alapította vasöntöde és gépgyár emlékére állított ma délelőtt emléktáblát a XIII. kerületi önkormányzat, a gyár egykori székhelyén, a Váci út 47./e szám alatt. A tábla kezdeményezőjének, Horváth Péternének az átadással egy időben jelenik meg a vasöntöde történetét bemutató helytörténeti füzete.

Az 1867-es kiegyezés utáni magyar gazdaság fejlődésében a Schlick-gyár kiváló termékeivel volt jelen: előállítottak nagykohót, készítettek vasúti kereket, a Nyugati pályaudvar vasszerkezeteit, gőzkazánokat, szivattyúkat, s árvízmentesítő telepeket építettek a Monarchia több részén. A gyárat 1882-től telepítették a Külső-Váci útra, a 29-37. számú (ma Váci út 45-47.) telekre, ahol impozáns, korszerű épületben kapott helyet. Az új öntöde munkái között volt a Deák-mauzóleum szobra (Kerepesi temető), az Országház szobrai és díszítései, gerendaszerkezetek, nyílásáthidalók. A belváros számos lakóépületének díszes öntöttvas tartószerkezetei kerültek ki a Schlick-gyárból.

Az ugrásszerűen megnőtt megrendelések előállításán 1890-ben már 800-an dolgoztak az üzemben. Itt gyártották a városligeti Iparcsarnokot, a mai Kós Károly-hidat, a kivitelezték az újpesti vasúti Duna-hidat (1896), a Varasd melletti Dráva-hidat, a zágrábi Száva-hidat. A kontinens első földalattijának (1896) karosszériái és az alagút tartóoszlopai a Schlick-féle vasöntöde és gépgyár vagonosztályából kerültek ki. A védjeggyé vált kiváló minőség, az 1900-as párizsi világkiállításon is számos díjat elnyert.

Miután 1912-ben egyesültek a mezőgazdasági gépek, hűtő- s gőzgépek, valamint hajók gyártásával foglalkozó, a Váci út 17. szám alatt működő Nicholson-gyárral, létrejött a Schlick-Nicholson Gép-, Hajó és Waggongyár Rt., amely mintegy 32 ezer négyszögölnyi területen működött. A cégnek az I. világháborúban a hadiipari termelésre kellett átállnia, az általuk gyártott szétszedhető-összeszerelhető hadihidakra nagy volt a kereslet. 1925-ben a Váci úti gyár kétezer munkást foglalkoztatott. A tisztviselők a Váci út 96-ban laktak, a munkások zöme az úgynevezett „Hétházban” kapott szállást.

A háború utáni helyzet a magyar vasipart is recesszióba taszította. A cég 1927-re kapacitásának kevesebb, mint a felét tudta kihasználni, a csőd szélére került és még abban az évben beolvasztották a Ganz és Tsa Danubius Gép-, Waggon és Hajóépítő Rt.-be.

Angyalföldön a ma avatott már a 160-ik ilyen emléktábla: az egykor itt működő jelentős gyárak közül állítottak már többek között Láng László gyáralapító, az Első Magyar Gépgyár Rt., a Kender-Juta és Politextil Gyár, valamint Richter Gedeon gyáralapító emlékére is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.